به گزارش ايسنا، مجید خرازیان مقدم با اشاره به این که در پستانداران بزرگ جثه به ویژه گربهسانان یکی از مهمترین عوامل تلفات، تصادفات جادهای است، تصریح کرد: در یوزپلنگ اولین عامل تلفات، تصادفات جادهای است ولی در تلفات پلنگ، اولی شکار و دومین عامل مهم تصادفات جادهای است.
وی در تشریح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در بحث تصادفات جادهای حیات وحش کشور، اظهار کرد: وظیفه این سازمان آنست که نقاط حادثهخیز را در کشور مشخص و تعیین کند که در هر نقطه چه تمهیداتی باید صورت گیرد و آن را به دستگاه مربوطه یعنی وزارت راه ابلاغ کند.
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در برخی نقاط چون پارک ملی گلستان و جاده عباس آباد- شاهرود این مطالعات صورت گرفته و برنامه تدوین شده به وزارت راه ابلاغ شده است، افزود: این وزارتخانه موافقت کرده که در ارتباط با جاده عباس آباد که زیستگاه یوزپلنگ محسوب میشود، یک میلیارد تومان اختصاص دهد تا زیر نظر پروژه بینالمللی یوز تمهیدات جادهای برای کاهش تلفات اعمال شود.
خرازیان مقدم در ادامه با اشاره به این که بحث جاده پارک ملی گلستان را نیز پیگیری میکنیم، گفت: مطالعات و شناسایی نقاط حادثهخیز استان یزد نیز در حال انجام است قرار بود در سال 95 در استان فارس نیز مطالعات صورت گیرد ولی به دلیل کمبود اعتبارات سازمان محیط زیست این مطالعات به سال 96 موکول شد. ما حسب اعتباراتی که داریم در حال تهیه و مشخص کردن نقاط حادثهخیز در استانها هستیم که برای استان یزد شروع شده است.
وی تاکید کرد: انجام مطالعات و تهیه استانداردها کار سازمان حفاظت محیط زیست است ولی اجرای این مطالعات در جادهها کار وزارت راه است؛ این وزارتخانه تاکنون همکاریهایی با ما داشته ولی امیدواریم در شرایط حاضر این همکاریها بیش از پیش باشد و کاری کنند که ما بتوانیم بزرگترین مشکل را در تلفات پستانداران بزرگ جثه بهویژه گربهسانان که تلفات جادهای است برطرف کنیم.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از ساخت جادهها بدون داشتن گزارش ارزیابی زیست محیطی تایید شده، اظهار کرد: اگر ارزیابی زیست محیطی در ساخت جادهها صورت گیرد و این ارزیابی به درستی انجام شود، تمهیدات لازم برای این امور هم اندیشیده میشود اما متاسفانه این کار در گذشته یا اصلا صورت نگرفته یا به خوبی صورت نگرفته است برای همین هم حالا مجبوریم به جای ریالی تومانی هزینه کنیم.
خرازیان مقدم با تاکید بر این که طبیعتا اگر کارهای عمرانی کشور از ابتدا مطالعات زیست محیطی داشته باشد این مشکلات ایجاد نمیشود و بعد مجبور نیستیم برای جبران آن هزینههای بیشتری تقبل کنیم، افزود: امیدواریم بتوانیم بحث قانونی کردن ارزیابی زیست محیطی طرحهای عمرانی را داشته باشیم تا این امر بهتر از گذشته اعمال شود.
وی در مورد رایزنی سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت راه در موضوع تلفات جادهای حیات وحش اظهار کرد: در این رابطه بارها از سوی رئیس سازمان محیط زیست با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه شده است. وزارت راه نیز مشکلات اعتباری دارد ما این را قبول داریم ولی انتظار داریم به هر صورت این مشکل محیط زیست کشور حل شود و مسئولین وزارت راه برای اجرایی شدن این استانداردها و تمهیدات پای کار بیایند.
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به حضور نمایندگان محیط زیست در شورای ایمنی ترافیک استانها اظهار کرد: نمایندگان محیط زیست استانها به عنوان مدعو در این جلسات حضور دارند و حتی در برخی کمیتهها نیز نماینده محیط زیست حق رای دارد که اقدام خوبی در راستای حل معضل تلفات جادهای است.
همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از وعده یک میلیارد تومانی وزارت راه برای حذف تهدیدات یوزپلنگ در جاده عباس آباد شاهرود خبر داد.
کد خبر 367028
نظر شما